miercuri, 11 septembrie 2013

JOS PALARIA, Alina Dimitriu !

Sint Alina Dimitriu.
Recunosc, cu teama, n-am fost niciodata muscata de un ciine. Si ma intreb de ce.
Am fost si mica. Sint si mare. Am mers pe aceeasi strada ca si tine. In acelasi oras ca si tine. Am stat in aceeasi statie de tramvai ca si tine, mi-am cumparat piine ca si tine.
M-am jucat in parc si m-am plimbat cu bicicleta. Mi-am parcat masina, am intrat in scara blocului – exact ca si tine.
Si totusi nu m-a muscat nici un ciine niciodata. Si ma intreb de ce.

Sa iti spun insa ce nu am facut ca si tine.
N-am aruncat niciodata cu pietre intr-un ciine. Nu le-am pus otrava. Nu le-am pus sticla in mincare. N-am dat cu bocancul intr-un ciine. Nu mi-am indemnat copilul sa fie viteaz si sa arunce el cu pietre intr-un ciine. N-am scuipat vreodata un ciine. Nu am calcat niciodata un ciine. Nu ies la plimbare cu un bat la mine.

E la fel de adevarat ca pe vremea cind eram roman, nu ma uitam la spectacole cu gladiatori. In evul mediu evitam spinzuratorile in piata publica. Nu m-am uitat niciodata la jurnalul de la ora cinci. Pe tine insa te-am vazut acolo. Aplaudai minerii si de abia asteptai un accident, sa stai timp pe margine si sa te uiti. Cadea vreo ghilotina? Hop si tu. Era careva tras in teapa? Mureai daca nu te uitai.

Ciinele s-a cacat pe strada. Tu ai scuipat alaturi. Ti-ai aruncat semintele si ti-ai golit scrumiera pe jos. Ai aruncat sticla de plastic unde ti s-a golit. Ai mototolit pachetul de tigari si i-ai dat drumul. Ba chiar ai facut pipi la gard. Si ai scuipat iar. Ti-ai lipit chewing gum-ul de peretele liftului. Unde ai scrijelit ceva, sa nu-ti ratez trecerea pe acolo.
Ti-a fatat pisica si i-ai aruncat puii la ghena. Ti-ai aruncat punga de gunoi pe geam. Ti-ai stins tigarea in ghiveciul de pe holul blocului. Intre a stringe dupa un ciine si a stringe dupa tine...ce crezi ca aleg?

Exista accidente, si exista ciini rai. Exista ciini ucigasi, exista si oameni ucigasi. Ursi, lupi, albine si rechini ucigasi. Exista foame si frica si durere. Exista insa – teoretic - si discernamint, si dreapta judecata, si omenie, si civilizatie, si bunatate. Exista si creier cu care la fel de teoretic ar trebui sa gindesti. Si sa iti aduci aminte ca maidanezul ala de care ti-e tie frica nu e o ciuperca crescuta acolo peste noapte. Este, in buna parte, rodul mintii tale putine, care crede ca la nesfirsit poate scuipa pe toti si pe toate fara sa plateasca vreodata. Hai, scuipa. Asa. Civilizatule.

Am o revelatie timpa si neplacuta. Nu de ciini mi-e frica, Ci de oameni.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu