miercuri, 3 august 2011

IATĂ CĂ AM AVUT DREPTATE

Se dovedeste, cu varf si indesat, ca am avut dreptate cand am vorbit de „baietii destepti” din Educație. Stefan Vlaston confirma afirmatiile mele chiar daca i-ar fi placut ca vocile critice din PDL sa fie „reduse la tacere”. Respectarea stricta a legii, mai ales atunci cand clamezi a fi campionul luptei impotriva coruptiei din sistem, ar fi fost de natura sa inlature orice suspiciuni. Asa dupa cum o dovedeste chiar admiratorul perpetuu al ministrului Funeriu (S.Vlaston) lucrurile stau cu totul altfel decat prevede legea :

Cine face prima evaluare în scopul ierarhizării programelor de studii și a clasificării universităților?

Stefan Vlaston august 3, 2011 Sursa : HOT NEWS


A aparut, sub imperiul transparentei decizionale, proiectul de HG privind aprobarea metodologiei de evaluare în scopul clasificării universităţilor şi ierarhizării programelor de studii, posibil a intra in sedinta de guvern de astazi.
Pe 10 august expira cele sase luni prevazute de Legea Educatiei Nationale (LEN), pentru elaborarea si aprobarea HG-ului in discutie.
(Art 193(3) „Evaluarea în scopul ierarhizării programelor de studii și a clasificării universităților se realizează pe baza unei metodologii de evaluare propuse de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și aprobate prin hotărâre a Guvernului, în maximum 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Aplicarea acestei metodologii intră în răspunderea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului. Evaluarea este realizată periodic”.)
Prima obiectie, proiectul nu a stat pe site 30 de zile, asa cum cere imperios legea transparentei decizionale, Legea 52/2003.
A doua obiectie, activitatile de colectare a datelor si verificare a acestora s-au facut in baza a doua ordine de ministru, anterioare elaborarii  HG-ului specific, asa cum cere LEN. HG in discutie apare cumva post-factum, dupa ce clasificarea este, probabil, realizata deja.
Cea mai importanta obiectie este nerespectarea alin 6 din art. 193.
„(5) Evaluarea prevăzută la alin. (3) se face de către un consorțiu format din: ARACIS, incluzând reprezentanți ai studenților, CNCS, CNATDCU și un organism internațional cu competențe în domeniul ierarhizării și clasificării instituțiilor de învățământ selectat pe bază de concurs.
(6) Prin excepție de la prevederile alin. (5), prima evaluare de după intrarea în vigoare a prezentei legi, făcută conform prevederilor alin. (3), se face numai de către un organism internațional cu competență în domeniul ierarhizării și clasificării instituțiilor de învățământ superior sau de către o agenție de asigurare a calității înregistrată în EQAR, din străinătate.”
Ce spune alin 6?
Doua sunt sintagmele cheie: „prin exceptie” si „numai”. Oricine intelege limba romana isi da seama ca prima evaluare a universitatilor, in vederea clasificarii sau ierarhizarii programelor de studii, se face NUMAI de catre o entitate internationala,  FARA aplicarea alin 5, aliniat care prevede un consortiu alcatuit din entitati straine si romane.
Ori tocmai asta s-a intamplat. Iata ce prevede proiectul de HG:
Art. 4 Evaluarea în scopul clasificării universităţilor are următoarele componente:
a) evaluarea pe baza unor date şi informaţii structurate pe criteriile prevăzute la art.3, pe standarde şi pe indicatori, denumită în continuare evaluarea primară;
b) evaluarea prin vizite realizate în universități de către echipe de experţi evaluatori, denumită în continuare evaluarea instituţională
Art. 7
(1) Evaluarea primară se realizează prin desfăşurarea următoarelor activităţi:
a) constituirea de către MECTS a unei baze de date cuprinzând datele şi informaţiilor relevante, structurate pe criterii, standarde şi indicatori, inclusiv prin rapoarte furnizate de universităţile supuse evaluării;
b) verificarea datelor şi informaţiilor furnizate de universităţi, cu respectarea prevederilor art. 192 alin. (1)-(3) din Legea educației naționale nr. 1/2011; această verificare are caracter continuu;
c) prelucrarea datelor şi informațiilor colectate, în conformitate cu aplicarea unor formule de calcul şi statistice propuse de organismul de evaluare şi aprobate prin ordin
Art. 8 (3) Echipele de experţi evaluatori sunt constituite din persoane care îndeplinesc criterii aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului.
(4) Echipele de experţi evaluatori vizitează universităţile evaluate şi identifică punctele tari și punctele slabe cu privire la diferitele dimensiuni ale activităţii universităţilor.
Activitatile prevazute la art 4 s-au realizat EXCLUSIV de catre experti romani, chiar nominalizati prin OM. E drept ca si-au facut corect jobul, din cate s-a auzit. Dar nu apartin unei agentii sau organism international.
La dispozitiile tranzitorii  ale HG se  specifica:
Art. 15 Prima evaluare în scopul ierarhizării programelor de studii şi clasificării universităţilor, care este realizată de către organismul internaţional sau agenţia din străinătate prevăzută la art. 193 alin. (6) din Legea nr. 1/2011, este constituită din:
a) evaluările primare din cadrul evaluării în scopul clasificării universităţilor şi evaluările în scopul ierarhizării programelor de studii ale căror rezultate sunt valabile pentru anii universitari 2011-2012, 2012-2013, 2013-2014 şi 2014-2015;
A existat un Comunicat de presa comun, Ministerul Educatiei si EUA, Asociatia Europeana  a Universitatilor, prin care se anunta colaborarea celor doua institutii in vederea realizarii primei evaluari. Acela a fost si primul si ultimul semnal in privinta acestei colaborari. Ulterior, au aparut informatii,  pe surse, ca EUA s-ar fi retras din proiect, pentru ca nu are in obiectul de activitate evaluarile universitatilor.  Mai mult, circa 37 de universitati romanesti sunt si membre ale EUA, situatie care ar fi pus sub semnul intrebarii neutralitatea Asociatiei, fata de toate universitatile romanesti.
Mai multe semne de intrebare s-au ridicat la acel moment:
  • Va primi EUA bani publici, contravaloarea prestatiei realizate? Daca da, cati bani si cu ce procedura legala a fost selectata, licitatie, incredintare, sau cum?
  • Care sunt persoanele nominalizate de EUA pentru  a participa la prima evaluare?
  • In ce a constat participarea EUA la colectarea si verificarea datelor necesare clasificarii, ordinele de ministru nominalizeaza doar persoane din institutii romane?
  • De ce participa institutii si persoane romane la aceasta clasificare, daca LEN spune „prin exceptie de la alin 5)” si „numai” de catre organisme externe?
Care este miza?

Miza este enorma. In functie de aceasta clasificare, universitatile primesc, sau nu, dreptul de a organiza masterate si doctorate. Dupa lovitura de la bacalaureat 2011, lipsirea unor universitati, indeosebi private, de a organiza masterate si doctorate ar fi lovitura de gratie. Cu atat mai mult totul trebuia organizat ca la lege. Fara nicio abatere care ar permite actionarea in instanta a procedurilor si HG, pentru neconformitate cu LEN.
In plus, apar deja voci, inclusiv din PDL, conform carora clasificarea aceasta s-ar face in folosul „baietilor destepti” din educatie. Lasarea intregului proces de clasificare, strict in „bratele” unui organism international, ar fi redus la tacere aceste voci. Nu mai vorbesc de atacurile furibunde ale opozitiei.
Este pacat ca o actiune de asa mare anvergura si importanta sa fie vulnerabilizata si/sau compromisa de nerespectarea intocmai a LEN.
Ar fi un prim esec de rasunet in aplicarea Legii Educatiei Nationale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu