"Qui s'excuse
s'accuse", spune de veacuri un proverb francez.
Se aplică mănuşă celor
care se scuză înainte de a fi acuzaţi, precum şi acelora care reacţionează ca şi
cum au fost prinşi cu musca pe căciulă.
"Qui s'excuse
s'accuse" - asta s-a putut spune extrem de nimerit despre FMI, când
agenţia Reuters' (piesa de frunte în mass-media economice mondiale)
a acuzat cu subiect şi predicat FMI de folosirea unor standarde duble în
programele stabilite pentru România faţă de cele pentru ţări considerate
occidentale, precum Portugalia sau Irlanda.
FMI a sărit imediat ca
ars. Agenţia Reuters a avut parte de o replică lungă şi împopoţonată cu
explicaţii nenecesare faţă de subiectul incriminării, unele chiar false despre
situaţia economică din România şi altele şi mai netemeinice despre strategiile
concepute de FMI.
Cât despre rezultatele
obţinute, au fost evocate aceleaşi poveşti răsuflate cu stabilitatea financiară
recâştigată, fără a se preciza că operaţia poate a reuşit, numai că pacientul a
murit!
Ceea ce spusese Reuters
despre programul FMI în România, prin comparaţie cu programele pentru alte ţări
europene, este însă mizilic în raport cu ceea ce specialişti sau analişti de
specialitate din România observaseră de ani de zile.
Dar, bineînţeles, FMI,
cel care se comportă precum stăpânul faţă de sclavi în relaţia cu ţările de la
periferie, cum este şi România, s-a făcut că nici nu vede, nici nu aude
aprecierile venite din România.
Nu era, desigur, ca
stăpânul de sclavi să se coboare într-atât!
Când a spus însă ceva
Reuters, pe care cei de la FMI n-o puteau plasa pe la periferia colonială,
reacţia a venit imediat. Şi s-a dovedit că Reuters a lovit în moalele
capului.
De ce însă Reuters s-a
trezit abia acum, după ce s-a făcut ani de zile că nu vede ceea ce era de zărit
şi de la o poştă ,este o altă problemă! Este foarte posibil însă ca, în
contextul controverselor germano-anglo-americane asupra strategiilor de urmat
în faţa crizei datoriilor suverane, tunurile anglo-americane, inclusiv cele
mediatice, să fi fost puse, alături de euro, şi pe strategiile de tip
colonialist franco-germane în Europa de Est şi pe rezultatele lor dezastruoase!
Interesează foarte puţin
acest aspect în legatură cu problema cu pricina. Fapt este că Reuters pune
punctul pe "i" şi FMI, în calitate de instrument al asupririi Europei
de Est, răbufneşte de mânie că este prins cu mâţa-n sac!
Ce au însemnat de fapt
politicile de dublu standard de care a fost acuzat FMI?
Cea mai precisă
decriptare au folosit-o în România acei analişti care au formulat clar că, la
cererea capitalului privat transnaţional vest-european, FMI
a făcut în România şi cu România un experiment pe cât de dramatic pe atât de
dezgustător.
Reacţia FMI la
acuzaţiile Reuters confirmă că în România a avut şi are loc un experiment FMI!
Alegerea României pentru
acest experiment este lesne explicabilă: stat slab, în disoluţie economică
aproape completă şi în disoluţie politică în curs, clasă politică gata să facă
orice, în faţa oricărei comenzi externe, dacă este lăsată în
continuare să fure.
În ce a constat
experimentul?
Înainte de toate
- în impunerea tezei:
statul este de vină, statul să plătească!
Lucru cu atât mai
caraghios în România, dar poate cu atât mai relevant pentru experiment,
deoarece nu statul adusese ţara în situaţia economică nesustenabilă în care
ajunsese în 2009.
Nu statul dăduse
creditele de consum destabilizatoare, nu statul făcuse importurile halucinante
anterioare, ci sectorul privat.
- Culpabilizarea
statului însemna să platească salariaţii, pensionarii, contribuabilii,
şi nu băncile şi debitorii lor! În consecinţă, după ce a fost schimbat forţat
Codul Muncii pentru a lăsa munca la cheremul capitalului, au fost stabilite cele
mai dure măsuri de austeritate din Europa:
- tăieri de salarii,
- îngheţări de pensii,
- amputări de programe
sociale, toate combinate cu majorări de impozite.
Şi, corolarul
experimentului, toate aceste ajustări cerute a fi făcute de către stat au fost
puse de la început în cârca populaţiei!
Dacă FMI consideră cumva
acest experiment un succes, cum vrea să demonstreze, înseamnă că această
instituţie şi-a pierdut şi drumul, şi cărarea şi a ajuns doar un jalnic
instrument la cheremul capitalului privat transnaţional ale cărui interese le
reprezintă cu neruşinare, fără a mai încerca măcar de formă să afişeze că ar
mai urmări şi o dezvoltare a ţărilor prinse în vizor!
Nivelul de trai din
România s-a prăbuşit !
După trei ani de programe
FMI, nivelul de trai în Romania s-a prăbuşit.
Dar, să zicem că nu
acest aspect este importamt, în măsura în care era preţul pentru
"câştigarea" echilibrelor şi stabilităţii.
Dar acestea sunt poveşti
de adormit copiii, căci este vorba de echilibrul şi stabilitatea celui ajuns în
nemişcare economică, stabil până în măduva oaselor şi pentru totdeauna!
Fundamental este că,
prin programele aplicate, România a ajuns în imposibilitatea fizică de a
creşte, ceea ce, pentru o ţară subdezvoltată, este un dezastru!
Acest program a
consolidat în plină criză poziţia României de anexă bananieră a Vestului
Europei, care s-a conturat şi articulat în perioada anterioară de creştere
economică, bazată aproape exclusiv pe creditul de consum promovat de băncile
occidentale.
De-acum, România are
perpective de dezvoltare închise.
Ultimele redute ale
capitalului autohton au fost lichidate în favoarea capitalului străin de către
acest program de criză şi cu aceasta soarta României, ca ţară în extincţie, a
fost pecetluită, ceea ce reprezintă cel mai mare rău pe care FMI l-a făcut unui
năpăstuit din Est, printre mulţi alţii din lume.
Traducere din "Times"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu