sâmbătă, 3 septembrie 2011

„Îmi pare rău ca aţi fost dat afară din învăţământ şi ştiţi ce cred eu? Proştii rămân şi deştepţii trebuie să plece”


"Proful online" ţine lecţii de matematică în stupină şi le pune pe blog (VIDEO)

Autor: ALINA TURCITU
24 august 2011 – 19:00
SURSA : JURNALUL.RO
Ioan Ursu
Profesorul Ioan Ursu  / Foto: Alexandra Pandrea / Intact Images
Ioan Ursu
Profesorul Ioan Ursu  / Foto: Alexandra Pandrea / Intact Images

 Foto: Alexandra Pandrea / Intact Images
Ioan Ursu
Profesorul Ioan Ursu  / Foto: Alexandra Pandrea / Intact Images
Ioan Ursu
Profesorul Ioan Ursu  / Foto: Alexandra Pandrea / Intact Images
Profesorul Ioan Ursu
Profesorul Ioan Ursu  / Foto: Alexandra Pandrea / Intact Images
La 60 de ani, profesorul Ioan Ursu din Bacău are videoblog. Postează acolo lecţii de matematică pentru bac. Se filmează singur în stupină, printre albine, în plin câmp, lângă un grajd. În 2008 l-au dat afară din şcoală fiindcă filma orele. Acum, proful online vrea să popularizeze noua metodă de predare.
Îmbrăcat în salopetă albă de sus până jos, cu masca de albine pe faţă, stă în mijlocul câmpului şi zâmbeşte: "Bună ziua, dragilor, şi bun găsit la întâlnirea cu proful online”. Aşa, mascat, stă cu spatele la tabla de şcoală şi cu faţa la camera de filmat cu trepied. De departe dacă-l vezi te cam sperii, zici că-i vreun extraterestru din filme.
Ne aflăm în stupina profesorului Ioan Ursu; în stânga roiesc albinele, lângă cele două vagoane cu stupi. "Virtual vorbind, am cea mai frumoasă clasă posibilă. Am elevi şi pe la Constanţa, şi pe la Oradea, chiar dacă nu i-am văzut niciodată”, zice proful spre cameră, niţel trist, parcă. Un roi de albine s-a găsit tocmai acum să-l bâzâie, dar nu le alungă. Nu trage duble, nu regizează niciodată. Zice că-i plac lucrurile "crude, naturale”. Dacă îi vine să caşte, cască; dacă îi e sete, iese din cadru să-şi ia sticla cu apă, intră la loc cu sticla în mână şi bea direct, fără pahar. Are aproape 60 de ani, dar ştie să-şi pună singur filmele pe Youtube, iar pe Facebook e prieten cu toată lumea. În 33 de ani de catedră la un Liceul de Petrol din Moineşti, Bacău, a câştigat 17 medalii naţionale cu elevii lui. De când îi circulă pe net numărul de telefon, elevii îl sună şi la miezul nopţii.          
Cum se învaţă matematica lângă grajdul prăpădit al unui fost IAS
Din 2008 l-au dat afară din şcoală pe motiv că-şi filma orele la clasă şi le vărsa pe net. Atunci, profesorul s-a apucat să predea în pridvorul bisericii. S-au certat popii între ei, l-au gonit şi de acolo. Apoi a ajuns să predea într-un garaj, dar nici asta n-a ţinut mult. Aşa s-a refugiat el aici, în câmp, în propria stupină, lângă grajdul prăpădit al unui fost IAS, în comuna Călugăreni de Bacău. A fixat tabla chiar pe o latură a grajdului cu pereţii jupuiţi până la cărămidă.
Se împlinesc doi ani de când face gratis ore virtuale şi le postează pe blog; până acum 20.000 de elevi l-au urmărit pe proful-online.blogspot. Doi ani de când vorbeşte singur în câmp, doar el cu albinele. Pe iarnă a venit la minus opt grade, cu nămeţii până la genunchi; azi sunt 35, iar proful e lac de năduşeală. Am ajuns la lecţia 51, probleme de bac.
Genunchii niţel flexaţi, ochii la cameră şi mâinile bătând scurt aerul, ca omul nerăbdător: "Mi-a trimis un mesaj Sergiu. Domnule profesor, mă ajutaţi şi pe mine? Gata, uite acuma te ajut!”. Îi sclipesc ochii. Nu l-a văzut în viaţa lui pe Sergiu, dar nu contează. Prin cadru trece iar un roi de albine, apoi nişte fluturi, din via vecină ţârâie insectele. "Avem şirul  (4, 8, 12, 16, 20…, din 4 în 4, dragul meu Sergiu, deci te referi la faptul că avem o progresie aritmetică). Şi celălalt şir propus de ţine a fost 5, 10, 20, 25… Şi tu întrebai: care sunt termenii comuni din cele două şiruri şi câţi termeni comuni avem până la 100”.
Iese din cadru, se apleacă spre găleata cu apă, înmoaie o cârpă în ea (pe film se aude clar cum clipoceşte apa), intră la loc în cadru, stoarce cârpa cu amândouă mâinile acolo, în faţa camerei şi şterge cu ea o bucăţică de tablă. Surâde: "Mă’ Sergiule, mă’, tu poţi să faci problema asta sigur dacă te străduieşti mai mult. Deci, Sergiule, aici avem multiplii de 4, de tipul 4K. Dincoace, multiplii de 5. Deci tu întrebi când 4K = 5t ? Ştii ce mă întrebi tu, Sergiule?  Mă întrebi, de fapt, să caut toate numerele multiple de 4 . 5. Numitorul comun între 4 şi 5, hai, mă că ştii chestia asta. Ia să faci tu acasă, Sergiule, şi să-mi găseşti toate numerele din şirurile 3, 6, 9, 12, 15...”.
Atacăm probleme de bac. "Acum, varianta 2, subiectul 1: să se calculeze logaritm din 30 plus logaritm din 20 minus logaritm din 6. Dragilor, credeţi-mă, e aşa de uşor, încât deodată trebuie să-l faceţi”.
Videojurnalul vizionarului neînţeles. Lecţii la 35 de grade Celsius

Lecţia 3, în plină iarnă. Proful se iţeşte lângă tablă cu o vestă grosolană, urâtă. Afară sunt 4 grade, îşi freacă mâinile de frig şi mormăie ceva ("4 grade, asta e o problemă pentru proful  online, dar nu-i nimic, voi meritaţi”). Explică în cameră: "Vesta asta am găsit-o aici, la stupină şi trebuia să o pun pe mine, altfel nu reuşeam să fac lecţia”.Lecţia 5 – e mai vioi: "Dragi colegi, învăţaţi-i pe elevii voştri să-şi pună întrebări. Vrem inventatori, nu roboţei”.  
Lecţia 10, operaţii cu numere raţionale. Mai devreme l-a sunat o elevă de pe site, să-i ceară ajutorul. "În timp ce miniştrii învăţământului se bat cu cărămida în piept că au făcut reforma, Alina din Bucureşti, în clasa a şaptea, are mari greutăţi în efectuarea temei la matematică. Zeci de mii de elevi se află în situaţia ei. Putem face reforma fără să ţinem seama de Alina?”, zice.
Lecţia 17 – explodează de fericire. "Visul meu s-a împlinit. AM ELEVI! Sunt copiii angajaţilor de la ferma domnului Baciu, locul unde se află stupina”. Proful a întinerit cu zece ani, e tot numai zâmbet, umblă ca un titirez prin faţa camerei. Din spate se aud, subţirele, voci de copii. "Înainte de lecţie hai să ne energizăm un pic”, zice profesorul, cu un fagure şi cu o lingură în mână. Ia miere cu lingura şi le dă copiilor direct în gură. "Savuraţi, savuraţi.. suuuper! (Elevii râd în hohote  - "Ce bun îi!”). Acum să iau şi eu”.
Lecţia 34, operaţii cu numere întregi. Astăzi e deprimat. Afară e frig rău, are palton şi căciulă de miel. "Bine aţi venit la întâlnirea cu proful online! Bietul prof online, iată-l ajuns din nou la tabla aceasta care îl aşteapta şi ea destul de tristă”. Iese din cadru să dea mai încolo cu piciorul nişte crengi uscate. Priveşte lung: "Hm, tabla asta aşa de răpciugoasă, aşezată pe grajdul ăsta aşa de urât!”.
Lecţia 46, metode de integrare. E vară, caniculă, iar proful poartă un tricou marinăresc. Pare obosit ca un Sisif. "Sunt curios cât am să rezist, am răcit. Ce dacă, sunt oameni sănătoşi care răcesc vara, la 35 de grade”. Priveşte lung un exerciţiu de pe tablă: "Iată ce integrală superbă!”.
S-a oferit să-i mediteze gratis pe picaţii la Bac, Inspectoratul nu a vrut
Atât visează proful online: să-l ajute cineva - inspectorat, minister, primărie, firmă, orice – să ţină lecţiile filmate undeva, într-o sală. "În orice caz, într-un cadru organizat. Nu se mai poate în câmp. Ar fi păcat să nu mă ajute nimeni, când toate lecţiile sunt gratis. Visez la un ministudio de înregistrări”, zice. Până acum, inspectoratul l-a tot alungat pe motiv că e "nebun”. De la minister I s-a spus s-o lase baltă, că "nu prezintă credibilitate”. S-a întors aproape jignit: "Cum, nici cele 17 premii naţionale cu copiii, nici invenţia mea de la OSIM cu stupul pentru miere bio nu sunt credibile?”.
După Bac-ul din vară a fost la inspectorat. Ce ne facem cu copiii picaţi, a întrebat. Păi, să înveţe, i-a răspuns inspectorul general adjunct. "Păi ei sunt scăpătaţi total, cum să înveţe singuri? Trebuie să-i ajutăm noi, zic. Cum? Păi cu videomanualul. Daţi-mi un grup de copii care nu au trecut bacul, să-i învăţ eu, le-am propus. Dar nici până astăzi nu m-au chemat. În concluzie: nu-i interesează de copii”, ne spune profesorul Ursu.
Să vedem, însă, ce îi scriu elevii săi virtuali pe blog: "Mă cheamă Vlad, locuiesc în Sighişoara şi sunt în clasa a VIII-a. Am învăţat toată algebra de liceu, dar aş avea nevoie de puţin ajutor la analiză. Mi-aş dori să explicaţi puţin şi cum stă treaba cu primitivele. Îmi pare rău ca aţi fost dat afară din învăţământ şi ştiţi ce cred eu? Proştii rămân şi deştepţii trebuie să plece. Îmi place ideea dumeavostră şi i-am zis lui tata să îmi cumpere şi mie o tablă mai mică”.  Sorin întreabă de vectori, iar Ody200x scrie: "Dacă aş fi avut şi eu un aşa professor cred că aş fi fost olimpic la matematică! Culmea, v-au dat afară din învăţământ! LOOL! Asta e România”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu